Mi is az a chia mag?

Mini sorozatunk következő részében a chia magnak jártunk utána

A chia mag, más néven spanyol zsálya az aztékok és a maják napi tápláléka volt. A chia mag igazi szuper növény, hiszen nagy mennyiségben tartalmaz fehérjéket, rostokat, szénhidrátokat valamint omega-3 zsírsavakat. Fontos megemlítenünk, hogy gazdag antioxidáns összetevőkben is.

A növény úgy tűnik, hogy tényleg csodaszer, hiszen magja rendkívül gazdag A-, E-, C-, B1- és B2-vitaminban, kolinban (J-vitamin) és folsavban. A chia mag továbbá figyelemre méltó mennyiségben tartalmaz kalciumot és vasat (háromszor többet, mint a spenót), rezet, jódot, bórt, foszfort, káliumot, mangánt, magnéziumot, cinket, stronciumot, valamint szilíciumot.

Érdekes információ, hogy a chia magban nagyobb mennyiségben találhatók meg omega-3 zsírsavak, mint az egyik legfontosabb omega-3 raktárnak számító lenmagban vagy a halakban.

A chia mag, és különösen a belőle préselt olaj segít megelőzi az érrendszeri betegségeket, köztük az érelmeszesedést. Szintén a keringési rendszer egészségét szolgája, hogy káliumtartalmából adódóan, hozzájárul a vér áramlásának normális szinten tartásához, ezért a chia mag fogyasztása a magas vérnyomásban szenvedőknek kifejezetten ajánlott. A chia magot cukorbetegek is fogyaszthatják. Gluténmentes, jelentős szénhidráttartalmát elsősorban nagy mennyiségű élelmi rostjainak köszönheti. A chia mag súlya kilencszeresének megfelelő mennyiségű vizet képes felvenni. Kiváló méregtelenítő: a gyomorban a víz hatására zseléssé váló chia magokba ugyanis valósággal beleragadnak a salakanyagok és a toxinok, amelyek aztán könnyedén kiürülnek a szervezetből. Ez a zselés állagú anyag óvja az érzékeny beleket, megszünteti a székrekedést, ezáltal csökkentheti a vastagbélrák kockázatát. És ha mindez még nem lenne elég, a gyomorban megduzzadó chia mag rövid idő alatt telítettségérzetet okoz, ami hozzájárul a fogyókúrák sikeréhez.

A chia mag antioxidáns hatóanyagai lassítják az öregedés folyamatát, segítenek megelőzni a korosodással járó betegségek –elsősorban a szív- és érrendszeri megbetegedések, illetve a szürkehályog – megjelenését, valamint egyensúlyban tartják a trigliceridszintet. Tumorellenes tulajdonságait is antioxidánsainak köszönheti, melyek képesek megkötni a rák, valamint egyes érrendszeri megbetegedések kialakulásával kapcsolatba hozható szabad gyököket. Mivel a chia mag ötször több kalciumot tartalmaz, mint a tehéntej, így jó szolgálatot tehet terhesség, illetve menopauza idején, segít megelőzni a csontritkulást, valamint enyhíti a betegség tüneteit.

A chia mag ezek szerint tényleg szuper táplálék, azonban felhívjuk a figyelmet, hogy tartsuk magunkat a napi maximális 15 gramm chiamag fogyasztásához, ennél nagyobb mennyiségben már emésztési problémákat is okozhat.

Forrás: www.vitalitas-magazin.hu

Chia mag lelőhely: Kabay Patika Szeged, Tisza L. krt. 95.

További szolgáltatások