Soron következő trendi, szuper táplálékunk a quinoa

A quinoa egy Dél-Amerikából származó gabonaféle, aminek a magját fogyaszthatjuk. Európában csak az utóbbi években kezd terjedni, de a tengerentúlon több ezer éve fogyasztják. Az inkák pl. gyakorlatilag quinoán éltek, egyes tudósok ennek tulajdonítják, hogy élettartama hosszabb volt a kortársaiknál. Az inkák e növényt szent ételnek tartották, és a Gabona anyja néven emlegették. Harcosaik a quinoa magnak köszönhetően kitartóak voltak, és az átlagnál jóval gyorsabban gyógyultak fel a harcban szerzett sérüléseikből.

A rendkívül jóízű quinoa tápláló, számos betegség megelőzésében és gyógyításában vállal szerepet. Rendszertanilag nem gabona, hanem egy Chenopodium növénycsalád gyümölcse – gluténmentes, nagyon könnyen emészthető, magas a fehérje tartalma, tartalmazza mind a 9 esszenciális aminosavat. A quinoa tökéletes olyanok számára, akik vegán étrendet követnek, mégis szeretnének magas fehérjemennyiséget bevinni az izomzat hatékonyabb építéséhez és regenerálásához. Ezen kívül gazdag káliumban, mangánban, kalciumban, magnéziumban, vasban, rézben és foszforban, valamint nagyobb mennyiségű B-, C- és E-vitamint tartalmaz.

Milyen ízű?

A quinoa kicsit a kuszkuszra hasonlít, és legalább olyan sokoldalúan használható, mint a rizs, de az íze mindkettőénél gazdagabb, diószerű. A magokon természetes eredetű keserű bevonat található, mely a madarak elriasztására szolgál, ezt elkészítés előtt le kell áztatni róla. Bár valószínű, hogy a csomagolt quinoa már előáztatott, nem árt mindig ellenőrizni az apró betűs feliratokat, mielőtt főzni kezdi.

GYOMORPANASZOKRA TÖKÉLETES!

Leggyakrabban gluténmentes diétáknál, életmódváltásnál és gyomorpanaszok esetén alkalmazzák sikerrel, valamint a migrénes fejfájás esetén a pácienseknél tapasztalható enyhülés, ha áttérnek quinoában gazdag étrendre. A migrén mellett még javasolják cukorbetegeknek, szív- és érrendszeri problémákkal küzdőknek, valamit csontritkulás esetén is jó kiegészítő táplálék. A quinoa íze diós, kifejezetten kellemes, ezért is könnyen válhat a rizs és más, már megszokott gabonafélék alternatívájává. A fogyni vágyóknak sem kell lemondani róla, mert csupán 172 kalóriát tartalmaz negyed csésze quinoa. Egy remek forrása a komplex szénhidrátoknak. A quinoa az ún. „jó”, lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmazza, vagyis olyanokat, amik lassan kerülnek a véráramba, így gátolják a túlevést és hízást.

Forrás: cleaneating.hu, mindmegette.hu, rd.hu

Quinoa lelőhely: Kabay Patika Szeged, Tisza L. krt. 95.

További szolgáltatások