6722 Szeged, Tisza Lajos krt. 95 | kabay@t-email.hu | +36 62 420 763

Az ön egészsége a mi hivatásunk!

Valóban lehet erősíteni az immunrendszert?

Immunrendszerünk kulcsfontosságú szerepet tölt be egészségünk megőrzésében. Ha a szervezetbe valamilyen, az egészségünkre veszélyes anyag kerül, például vírus vagy baktérium, akkor az immunrendszer az érintett területen mozgósítja a védelemért felelős sejteket. Ezek leküzdik a fertőzést, így jutunk túl például egy náthán vagy az influenzán is.

A gondolat, miszerint ez valami olyasmi, amit könnyen befolyásolhatunk, akkor kezd leginkább megkérdőjeleződni, amikor felismerjük, mennyire összetett szisztémával van valójában dolgunk. Maga az immunrendszer ugyanis több ezer különböző sejtet foglalmagában, ezek pedig számos teendőt ellátnak, kezdve a betolakodók azonosításától az üzenetátadáson keresztül, a felismert baktériumok, vírusok bekebelezéséig, vagy éppen az új ágensekkel szembeni harcmodor elsajátításáig.

Egyensúly

Érdemesebb talán az immunrendszer erősítése helyett arra fókuszálni, hogy egyensúlyban tartsuk azt. Úgy gondoljunk erre a rendszerre, mint egy skálára, aminek két végpontja az alulműködés és a túlműködés. Alulműködése esetén beszélünk immunhiányos állapotról. Azonban a „túlzottan” működő ellenállóképesség is káros, ugyanis tévedésből a szervezet megtámadhatja a saját sejtjeit is, ennek következtében autoimmun betegségek alakulhatnak ki. Így inkább azt a célt kell kitűznünk magunk elé, hogy kiegyensúlyozottan és egészségesen tartsuk immunrendszerünket.

A szervezet ellenálló képességét fokozhatjuk: 

Kiegyensúlyozott táplálkozással

  • azaz a tápanyagokban, vitaminokban, nyomelemekben, rostban gazdag, vegyes táplálkozással (a fehérjék, a szénhidrátok és a zsírok megfelelő arányban legyenek az elfogyasztott ételekben).

Vitaminokkal, ásványi anyagokkal, nyomelemekkel

  • kiegyensúlyozott, friss zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend egy egészséges ember számára szükséges minden vitamint és nyomelemet tartalmaz. Viszont a tél előrehaladtával a korlátozott zöldség- és gyümölcsfogyasztási lehetőségek, illetve a napfényes órák számának csökkenése miatt szervezetünk raktárkészletei kiürülhetnek. Éppen ezért fontos, hogy ilyen esetben plusz vitamin (főleg C- és D-vitamin), ásványi anyag és nyomelem bevitelről gondoskodjunk. Erre a célra fejlesztették ki a multivitamin- készítményeket, melyek a hatékony felszívódáshoz megfelelő arányban tartalmazzák a különféle összetevőket.

Rendszeres fizikai aktivitással

  •  elengedhetetlen a szövetek megfelelő vérellátáshoz, oxigénnel, tápanyaggal való ellátásához. Gyulladáscsökkentő hatása van, befolyásolja a fehérvérsejtek, azon belül a vírusok elenni védelemben szerepet játszó sejtek aktivitását, fokozza számos gyulladáscsökkentő anyag termelődését.

Alkoholfogyasztás és dohányzás mellőzésével

  • ez a két szokás jelentősen rontja a szervezet ellenálló képességét, károsítja az immunrendszert.

Megfelelő mennyiségű és minőségű alvással

  • kutatások igazolják, hogy alvásmegvonás hatására csökken az úgynevezett T-immunsejtek száma és aktivitása a szervezetünkben. Ezek a sejtek ismerik fel, kötik meg és pusztítják el a kórokozókat, megfékezve azok további szaporodását. Emellett elegendő alvás nélkül a test kevesebb citokinint termel, amely egy fehérje, amin szintén fontos szerepet játszik a fertőzések és gyulladások leküzdésében, és melyek főleg alvás közben termelődnek és szabadulnak fel.

A stressz csökkentésével

  • a stressz befolyásolhatja a természetes bélbaktériumok egyensúlyát szervezetünkben. Ha ez az egyensúly felborul, azzal erősen gyengül immunrendszerünk is.